Fra Aarhus til europæisk heksekedel: Nu lander han et absolut drømmejob
Efter sit dramatiske farvel til AGF i april sidste år har den 56-årige nordmand Stig Inge Bjørnebye endelig fundet sin næste faste destination i fodboldverdenen. Det lå næsten i kortene, at den kompromisløse nordmand før eller siden ville vende tilbage til de britiske øer, hvor han som aktiv spiller i perioden fra 1992 til 2003 nød gigantisk succes i traditionsklubber som Liverpool og Blackburn Rovers. Denne gang går turen dog en anelse længere mod nord til en af de mest intense og traditionsrige fodboldbyer i hele verden.
Det er nemlig i den skotske gigantklub Rangers FC i Glasgow, at Bjørnebye nu er blevet ansat i en nyoprettet og permanent nøglerolle som klubbens overordnede Performance Director. Den tidligere AGF-sportsdirektør har faktisk i al hemmelighed befundet sig i den skotske storklub siden december, hvor han i første omgang blev hentet ind på en midlertidig konsulentaftale for at kigge klubbens sportslige strukturer efter i sømmene. Men Bjørnebyes visioner har imponeret den skotske bestyrelse i en sådan grad, at de nu har valgt at gøre rollen markant større og give ham en permanent kontrakt i hånden.
Får det afgørende ord i gigantiske transfers
I sin nye permanente magtbase i Glasgow får Stig Inge Bjørnebye et gigantisk og bredtfavnende ansvarsområde, som kommer til at strække sig langt dybere end blot de fysiske rammer. Han kommer til at indgå i en tæt og strategisk sportslig trio med cheftræner Derek McInnes og den tekniske direktør Dan Purdy. Her får nordmanden det fulde overordnede ansvar for klubbens performance-, medicinske- og analyseafdelinger, hvilket skal sikre, at spillerne præsterer på højeste europæiske niveau.
Men ledelsens tillid til den tidligere AGF-boss stopper slet ikke her. Stig Inge Bjørnebye får desuden det fulde strategiske ansvar for Rangers’ berømte ungdomsakademi, hvor han skal strømline vejen fra ungdomsholdene og op til det professionelle førstehold. Mest opsigtsvækkende er det dog, at Bjørnebye træder direkte ind i ledelsesgruppen, som har det overordnede ansvar for klubbens transfers ind og ud af Ibrox Stadium. Det betyder med andre ord, at den tidligere Superliga-direktør nu sidder med ved bordet og får en afgørende stemme, når der skal handles stjernespillere for svimlende millionbeløb i de kommende transfervinduer.
Thomas Delaney reagerer på udskældt AGF-transfer
Forventningerne er enorme
Den skotske heksekedel og det konstante forventningspres skræmmer på ingen måde den rutinerede nordmand, der i sin tid i Aarhus også lærte at navigere i en klub, hvor fansene kræver øjeblikkelig succes. I en officiel udmelding fra Rangers FC lægger Stig Inge Bjørnebye ikke skjul på, at netop det gigantiske pres har været den helt store motivationsfaktor for at binde sig permanent til klubben.
Nordmanden understreger, at Rangers er en institution med enorme forventninger fra omverdenen, og at det netop er den slags udfordringer, han lever for. Han forklarer, at hans og den øvrige ledelses primære ansvar nu bliver at give fodboldafdelingerne og spillerne alt, hvad de behøver for at vinde trofæer, samtidig med at de skal skabe en snorlige og tydelig rød tråd for den næste generation af unge Rangers-spillere. For at fuldende den sportslige oprustning har Rangers sideløbende hentet James Barrow ind som ny fysisk træner, der kommer til fra Wigan og skal referere direkte til Bjørnebye i det nye skotske setup.
Jürgen Klopp afslører glemt Liverpool-plan: Ville hente Bayern-stjerne til Anfield



















