Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

PR-katastrofe: Manchester City hænges ud som "arrogante" og "respektløse" af verdens største medie

Af Kristoffer Krogh Kiesbye
22.07.2019 Kl. 08:32
Det er ikke god reklame, når verdens største medie omtaler din fodboldklub som "arrogant" og "respektløs".

Det er ingen hemmelighed, at de fleste Premier League-klubber anser preseason-rejserne til Asien, USA og Australien som en måde at åbne nye markeder og udvide forretningen kommercielt.

Det er dog sjældent, at klubberne bliver hængt ud for at have økonomiske motiver for at drage ud på turene, men det er nu tilfældet for Mannchester City, som er havnet i en større PR-katastrofe.

Det statsejede kinesiske mediebureau Xinhua Agency, som er verdens største mediekoncern, skriver nemlig i en leder, at klubben kun er taget til Kina for pengenes skyld – og kalder samtidigt den engelske klub for "arrogant" og "respektløs".

Det startede heller ikke godt for The Citizens, hvis afrejse til Kina blev udsat i 48 timer på grund af administrative problemer med flyrejsen. Da man endelig ankom til Fjernøsten, spillede man en venskabskamp mod West Ham, men efterfølgende nægtede Pep Guardiola at snakke med de fremmødte fans.

Og det skulle blot være én af mange episoder, hvor Manchester City har vist sig dårligt frem, skriver det kinesiske medie.

– Var det sket én gang, kunne det måske være blevet undskyldt som en éngangsforseelse, som kunne skyldes jetlag eller et tætpakket program, står der i avisens leder.

– Men desværre for kinesiske fans og lokale medier viste det sig blot at være en af mange episoder, som fremviser den yderste respektløshed overfor sine kinesiske værter på deres preseason tour.

West Ham, Wolverhampton og en række andre engelske klubber befinder sig også i Kina på preseason tour, men Manchester Citys opførsel skulle stå i stærk kontrast til de andre Premier League-klubber.

– For de engelske mestre virker turen ikke som andet end en kommerciel forpligtelse, og deres manglende entusiasme og dårlige behandling af sine værter står i stærk kontrast til den måde, som andre engelske klubber har opført sig på, står der i spalterne på Xinhua Agency.

– Mens de andre klubber har forsøgt at vinde de lokales hjerter, så virker det til, at Manchester City kun har forsøgt at snuppe penge fra lommen af sine fans.

Det er hårde ord og rigtig dårlig branding for de engelske mestre, som forsøger at udvide forretningen i netop Kina. En relativt stor andel af Manchester City er faktisk ejet af et kinesisk selskab, og City Fooball Group opkøbte tidligere på året den kinesiske fodboldklub Sichuan Jiuniu.

 

Annonce